Tuesday, 16 July 2013

Ремоделације - градски центар Крагујевца



Извод из мојег магистарског рада на тему
Могуће ремоделације просторно културно историјских целина 
на примеру Старог језгра Крагујевца

Нову изградњу у градском центру Крагујевца,  потребно је усмерити ка препознавању “Старе чаршије” 
и њеног заштићеног старог језгра као туристичког потенцијала града . Тренутно стање са бројем “ модерних “ објеката ипак  је у нескладу са статусом који чаршија као таква има. Интервенције у правцу  нове изградње са реконструкцијом и  реимплементацијом  фасада које су некада красиле објекте у централном градском блоку био би корак напред у том правцу. Развој градске чаршије са краја XIX и почетком XX одвијао се углавном са изградњом објеката уз осу данашње улице Краља Петра I .
Архитектонско наслеђе у “ срцу “ Крагујевца,  девастирано је   у две фазе и то са  рушењем  објеката приликом  бомбардовања Крагујевца  крајем II светског рата од стране савезника, и са другом фазом кроз реализацију процеса  "привођења простора намени"  ради  реализације плана "Продор" из 1961. у периоду(1976-1978)којег је карактерисао поступак рушења централног некада теразијског блока Старе чаршије, данас зелене површине поред трга код Крста .



Крагујевачки теразијски трг
 један од најстаријих фото- записа трга из последње деценије XIX века

  Теразијски трг у Београду 




Теразијски трг у Крагујевцу данас трг код Крста
на фотографији је и објекат Дома уједињене банке са куполом



Једна од најзначајнијих данас непостојећих визура старе чаршије и теразијског блока
фотографија настала у периоду пред други светски рат


Некадашњи објекат Кредитног завода (1888.) у Теразијском блоку изграђен крајем XIX века


Објекат Прве пивнице у централном делу теразијског блока 
изграђен у првој деценији XX века



Три куполе у низу  ;

"Београђанка" - некада објекта издавачке куће Просвета данас банка 
" Москва "  - некада кафана , данас углавном објекти банкарског сектора
 "Дом уједињене банке " - данас непостојећи објекат  " Старе чаршије "  



Стара чаршија под мониторингом стамбених кула  које симболично представљају " ново " напредно доба.
Битка ( са традицијом и наслеђем ) у старој чаршији, снимљена фотографским апаратом средином 80-тих година прошлог века, пре изградње објекта "Робне куће Београд"


Неки од последњих дана некадашње лепотице града - објекта Дома уједињене банке


Рушење Дома уједињене банке " у име народа " и новог доба у којем нема места за традицију и наслеђе .



Данашњи изглед теразијског блока - данас блока код трга Крст, са зеленом неизграђеном површином  и свакако приликом да се приликом нове изградње, изврши реимплантација фасада најзначајнијих објеката који су ту постојали на  новим физичким структурама које би се градиле на овој локацији .


Београд је управо један од својих централних блокова у заштићеној зони града успешно решио кроз поступак ревитализације блока у Рајићевој  за потребе  изградње Шопинг центра Рајићева ( инвеститор ABD d.o.o.), који је  у непосредном контакту са пешачком зоном и улицом  Кнеза Михајла.(на слици доле).


3д модел блока у Рајићевој - Београд  
Обавезе инвеститора које су уграђене у пројекат, су биле да се приликом изградње изврши реимплеменација фасада старих објеката који су ту постојали а који данас не постоје - попут куће Момчила Вучић  Перишића.
У том смислу поступак ревитализације блока Рајићева се сматра пожељним моделом за приступ реконструкцији блока код некада Теразијског трга а  данас трга код Крста у Крагујевцу. 


Monday, 20 May 2013

Depeche Mode in Belgrade Serbia

 

It was an ordinary evening in month of may 2013. in Serbia . But for a one special reason, it was not . Basildon ambasadors were in Belgrade.

When someone grows up in 80's in Serbia ... everything counts. It was the night when I was privileged to be in chance, to look into my careless memories of the youth, that stays inside of me for a whole three decade .

We were growing up with their music , their words and mode ... depeche mode .

The scene was simple. Three large digital screens, but with Mr. Anton Johannes Gerrit Corbijn van Willenswaard alias Anton Corbijn behind the wheel, with his very special unique minimalistic video style production on screen .

Miraculous show, for the marvelous people.

Dave's voice that goes deep into your soul, music as a perfect boat for transport that voice,  and Mr.Corbins picture, as a wind that leeds that boat into heavens harbour.

                                                                        


http://www.youtube.com/watch?v=nhZdL4JlnxI  

 

 

 

music in architectural mode

 

Architecture is not just a structure ... architecture is composition ...

The music is composition ... the architecture is music ...

The music are in close relation with mode ...

Dispatche the architecture ... could be so complicated in practise ...

But if you use depeche mode , variation just suddenly become creation ...

 Try to listen DM and create ... and soon you will see the difference ...

 




Strange LOVE


I’m not trying to say ... I’ll have it all  my way ... I’m always willing to learn
When you’ve got something to teach ... And I’ll make it all worthwhile ...

                                                                                                                I’ll make your heart smile

Sunday, 6 January 2013

Oscar Niemeyer / dizajn nameštaja



Oscar & Anna Maria Niemeyer/ Rio stolica 1978.


Kao i mnogi iz plejade velikih majstora moderne, ni Oscar nije propustio priliku da svoju doslednost "krivim" linijama prikaže i u oblasti dizajna nameštaja.
Jedan od svojih najuspešnijih dizajnerskih poduhvata produženu stolicu - sofu za uživanje nazvao je simbolično Rio.  U jedinstvenom i neponovljivom Niemeyer stilu, inspirisanom  ženskim oblinama i njegovom ličnom odnosu prema prirodi koju predstavlja okruženje i sam grad Rio, nastaje delo majstora koje čak i kao izložbeni eksponat ostavlja bez daha svakog pasioniranog ljubitelja dizajna .
Kuriozitet predstavlja svakako i činjenica da je tu stolicu dizajnirao 1978.godine zajedno sasvojom kćerkom Anom Maria Niemeyer.

Rio stolica predstavlja upotrebni predmet ali svakako i skulpturalni odraz u funkciji delova opreme modernih enterijera, koji nemaju odnos prema vremenu i stilu, već predstavljaju  vanvremenske kreacije majstora dizajna koji je svoj talenat očigledno preneo i na svoju kćerku .

Thursday, 6 December 2012

Oscar Niemeyer


In memoriam Oscar Niemeyer

Управо у време када сам прикупљао материјал за представљање  интернационалног  стила ткз. "модерне" на овом блогу, земаљском куглом је прострујала вест осмрти Oscar Niemeyer -а .
Niemeyer, колега који је припадао групи ткз. "белих" архитеката, доследних у приступу пројектовању које су карактерисале бетонске структуре са органским-радијалним приступом креирању основних форми објеката, и белом бојом као својеврсним белегом у приступу материјализацији и завршној обради његове архитектуре, после 105 година боравка на планети Земљи, нажалост више није  са нама.Узвишеност и монументалност његових дела која су настајала  са једноставним, али веома прецизно дефинисаним и осмишљеним потезима,  још дуго ће говорити о његовој жељи да птицу, која је симболично  основа урбанистичког плана града Brasílie, упути ка небеском плаветнилу и анђеоским рукама творца, који је баш њему дао дар, да у његово име креира на планети Земљи .

О својем раду најчешће се изражавао кроз појашњење приступа облицима са три аспекта :

"Оно што мене привлачи, није прав угао или права линија,већ слободна и сензуална крива.Крива линија, која се може наћи у природи у планинама моје земље,крива у линијама кретања реке, или у облинама моје вољене жене. "


Oscar Ribeiro de Almeida Niemeyer Soares Filho, био је мој уважени колега којег сам готово доживљавао као свог посебног и веома цењеног пријатеља.Упркос томе што нисам имао прилику да га и лично упознам,  кроз "комуникацију" са његовом архитектуром, имао сам веома посебан осећај да се познајемо односно да смо пријатељи .Осећај губитка пријатеља није ми улепшао јучерашњи дан.
Случајно или не, баш ове недеље на мом радном столу стајала је управо фотографија једног од његових најзначајнијих објеката ,катедрале у Бразилији ,за коју је 1988.  добио престижну награду за архитектуру Pritzker.

















Запитао сам се пар пута током свакодневног обављања текућих послова , зашто се та фотографија баш ове недеље, нашла ван албума у фокусу мог погледа ка радном столу .
После добијања тужне вести о његовој смрти, фотографија и њено појављивање добили су сасвим одређен смисао ...мени је после сазнања информације о његовој смрти, било сасвим јасно да сам поруку од "пријатеља", пред његов пут у вечност добио .Разумећу свакако да може бити и оних који могу помислити да је то што сам описао, а везано је за  време када се поменута фотографија нашла на мом столу пука коенциденција. Али по мом скромном убеђењу и сасвим нормаланом односу према религији, случајност за тако конкретну ситуацију, посебно посматрајући функцију поменутог објекта на фотографији ,појаву баш те фотографије и тог објекта у тренуцима његових последњих дана боравка на планети Земљи,свакако не сврставам у обичан немар који би  резултовао мојим држањем "тамо неке" фотографије ван фото албума.
Драги пријатељу, почивај у миру и спокоју али и чињеници да ће твоја дела вечно говорити о способности људског бића да креира и комуницира са природом, на тако јединствен начин на који си то ти радио.

п.с.његов опус биће ускоро на посту 




Its a holiday  In the past two-decade I'm a passionate traveler and visitor of the worlds most interesting hotels for a vacation. Ho...