NA KRILIMA BRAZILIJE
Arhitektura Oscar-a Niemeyer-a
Arhitektura
uvek nastaje kao posledica dobrog ili lošeg urbanizma.
Arhitektonska
realizacija najčešće je plod kompromisa urbanizma i arhitekture ,ali evo i
primera jedne urbanističko - arhitektonske bajke, koja je na radost mnogih
ljubitelja arhitekture postala stvarnost.Ovo je priča o Braziliji, koja je uvod u sve ono što je nastalo kao svetski prepoznatljiva arhitektonska dela Oscar-a Niemeyer-a, talentovanog
arhitekte koji je imao sreću da se njegova dela i realizuju.
Priča o Braziliji
glavnom gradu Brazila, je veoma interesantna.
Neki njeni
delovi podsećaju na scenario blokbastera, za koji bi savremeni analitičari možda rekli i da je previše izrežiran , ali on se ipak prema pisanim dokumentima odigrao upravo ovako.
U trci za
mesto predsednika Brazila, tokom jedne od mnogobrojnih javnih političkih
kampanja, 50-tih godina prošlog veka, posle jednog od takvih nastupa predsedničkom kandidatu Juscelin-u
Kubitschek-u prišao je mladi čovek iz publike koji ga je upitao "da li će kao budući predsednik poštovati ustav"? Kubitschek mu je na to vrlo brzo u maniru pozitivne kampanje odgovorio "da se to podrazumeva".Odmah posle davanja tog odgovora mladi čovek iz publike mu
je pokazao stranicu ustava koja je govorila o obavezi dislociranja glavnog
grada Brazila, iz Ria u unutrašnjost zemlje. Svi naredni događaji i njegov desetogodišnji mandat bili su bazirani u osnovi na tim delovima scenarija, koji je stvorio mogućnost da on kao predsednik iza sebe ostavi takvo delo, koje
bi ga vekovima koji dolaze obeležili kao najznačajnu političku ličnost zemlje.
Kada je postao predsednik Brazila, Kubitschek je ustavnu obavezu po pitanju izmeštanja prestonice u srce Brazila ispunio ,ali mu je mesto predsednika vizionara, koji je pokrenuo strateške korake po pitanju decentralizacije zemlje, obezbeđeno ipak zahvaljujući dvojici arhitekata.
Uprkos svim kontraverzama koje su pratile predsednika Kubitschek-a, a koje su bile vezane za navodne slučajeve korupcije vezane za
izgradnju novih objekata u glavnom gradu Braziliji ,upravo njemu pripadaju
sve zasluge za donošenje odluke o pokretanju inicijative za realizaciju izgradnje novog glavnog grada, koji svakako ne bi izgledao kako danas izgleda da u njegovoj realizaciji nisu angažovani talentovani i kreativni arhitekti poput Lúcia Coste kao urbaniste, i Oscar Niemeyer-u kao projektanta svih značajnih javnih objekata u gradu .Ako je negde
i bilo osnova za sumnju u malverzacije oko izgradnje, za šta su napadali Kubitschek-a , u izboru tima za realizaciju planiranja i projektovanja danas je to lako utvrditi svakako nije pogrešio.
Novi glavni grad tako je odlukom tadašnjeg državnog vrha Brazila lociran u državi Goiás, upravo u samom središtu države.
Demokratičnost predsednika Kubitschek-a bila je zasnovana na njegovoj
pre svega direktnoj podršci da se putem URBANISTIČKOG KONKURSA koji je raspisao
u 1957.god. dođe do novog predloga za urbanističko rešenje novog grada.
Svaki proces stvaranja arhitekture počinje od urbanizma.
Preduslove za
majstorska dela Oscar-a Niemeyer-a,
napravio je upravo Lúcio Marçal Ferreira Ribeiro Lima Costa, kao autor pobedničkog rešenja na konkursu za urbanistički plan Brazilije.Ideja o planu grada koji u osnovi simbolično predstavljala pticu raširenih krila, bila je jasno vidljiva u osnovi plana .
Tokom razrade plana a u funkciji glavnog gradskog arhitekte tokom finalizacije izrade urbanističkog plana grada, bio
je prisutan i Oscar Oscar Niemeyer.
Oscar Niemeyer na slici u levom uglu
Lúcio Costa stoji a Juscelino Kubitschek sedi desnom uglu
Maketa grada u tada nemogućnosti prikazivanja digitalnog 3d modela, bila je vrlo realistična i efektna za pristupanje realizaciji tako složenog posla na izgradnji novog grada.
Koenzistentnost u realizaciji i poštovanju ideje, danas je itekako prepoznatljiva na svakom satelitskom snimku, koji upravo pokazuje doslednost u realizaciji planski vrlo precizno osmišljenog urbanističkog koncepta.
Grad je 1987.od strane UNSECO-a proglašen za svetsku kulturnu baštinu.